Selasa, Disember 23, 2014

Futsal Sdara (keinginan tetap tinggi walaupun kemampuan dah kurang!)

Barisan pemain 81-85
 
Hujung minggu kali ini jadual aku menjadi tersangat padat. Ada perlawanan futsal diantara bekas-bekas pelajar sdar dilangsungkan di Puchong. Berpuluh pasukan mendaftarkan diri. Memang menarik. Batch aku tahun 85 dimasukkan kedalam kategori Super Senior melebihi 46 tahun ke atas. Paling senior berumur 49 tahun. Lebih daripada itu mungkin penganjur pun cuak nak ajak kerana harus menyediakan beberapa ambulance di tepi gelanggang futsal! Aku yang menumpang kereta IQ sampai pada pukul 8  pagi dan terus mendaftarkan pasukan. Lepas pendaftaran aku pun melepak di tepi gelanggang sambil minum teh dan sarapan. Ramai jugak senior yang datang untuk main futsal. Bersalaman dulu dan sambung minum lagi dengan seniors pulak. Seronok bila bertemu sekali-sekala macam ni. Ini semua seniors waktu aku form 1 depa form 4, aku form 1 depa form 3 dan aku form 1 depa form 2. Kecut perut aku dulu nak lalu depan kelas senior lepas balik dari prep malam! Masuk dewan makan ambil nasi dan harus diketuk dulu supaya tak berketul dan disendukkan pada senior. Kena sergah, kena denda dan pelbagai kena lagi semuanya membuatkan kami menjadi akrab. Makanya dikesempatan sebegini apabila bertemu semula, memang banyak cerita yang nak di ceritakan. Bergelak sakan kami. Tambah seronok apabila ramai juga adik-adik yang datang menegur. Salah satu batch yang datang menegur ialah junior aku sewaktu aku form 5 dan mereka form 1.dan beberapa lagi yang aku hampir tak kenal. Aku pesan, kalau jumpa aku dimana-mana tolong bagitahu batch bila dan nama apa. InsyAllah aku akan cuba ingatkan balik!
 

Lepas main kita minum dulu!

Awal pagi perlawanan, kami cuma bermula dengan hanya 5 orang pemain. Aku risau sebab aku tak boleh nak habiskan semua 4 perlawanan. Kerisauan aku sebenarnya merupakan kerisauan rakan-rakan yang lain jugak. Depa pon sama macam aku. Kalau 30 tahun dulu bolehlah main dari pagi sampai petang. La ni semua risau sebab nak hambat bola depan kaki setapak saja pun dah tak larat! Diperlukan di gelanggang untuk bermain juga 5. Jadi, tak boleh seorang pon injured. Kalau sorang injured maknanya terkangkang lah kami nak main! Jangan terpedaya dengan saiz gelanggang. Walaupun kecil tetapi letih berlari naik turun didalam gelanggang, masyAllah...mahu terjelir lidah aku sampai ke lantai! Kami serang, kami kena serang....kami serang, kami kena serang....last-last lebih banyak kena serang daripada menyerang! Hahahahaha....akibatnya kami kalah 2 perlawanan, seri 1 dan menang 1! Padan muka kami yang training hanya sekali (pada minggu sebelumnya) setelah hampir 30 tahun meninggalkan bangku sekolah! Tercungap-cungap semua. Itu baru main 5 minit separuh masa pertama dan 5 minit juga diseparuh masa ke dua! Buat disuruhnya kami main 10 minit setiap separuh masa, aku rasa ambulance dah kena standby kat tepi gelanggang dan belakang tiang gol....Tapi kelebihannya ialah, setelah kami terkeluar dengan cara terhormat, kami duduk dan berbincang. Ini tak boleh jadi...sesuatu tindakan harus diambil dengan segera. Masa tu jugak kami terus mengambil keputusan untuk bertemu dan beriadah bermain futsal sebulan sekali. Lepas main boleh minum-minum dengan kawan-kawan bercerita tentang kehidupan yang kami lalui bersama 5 tahun disekolah dulu, perihal keluarga, anak-anak dan seterusnya mengumpul dana untuk projek seterusnya. Hahahahahaha, banyak perancangannya. Bukan senang nak berkumpul ramai-ramai macam ni. Sementara masih sihat dan bertenaga, inilah masanya.....alhamdulillah buat masa ini semuanya setuju dan inilah yang kami idam-idamkan.


menentang batch 84.

Didalam kumpulan veteran ni pulak, kamilah merupakan batch yang paling muda sebab ada yang dari batch 84, 83 dan 82. Oleh kerana Harimau Malaya dah mengaum sakan, kami pulak digelar rakan-rakan sebaya batch 85 sebagai Harimau Siberia sebab ramai antara kami yang dah berambut putih terutamanya aku! Kusyairi salah sorang daripada group aku tolong organisekan baju. Managed to get a good rate. Thanks Kusya....semangat bila kami pakai baju tu...berkobar-kobar rasanya....Gambar kat atas tu merupakan gambar batch 85 (baju putih) menentang batch 84. Kami leading 2-0 tetapi akhirnya tewas tipis dengan jaringan 2-3. Tahniah aku ucapkan pada team 84! Nama-nama mereka seperti Boleng, Ajak Kandos, Uncle Dan, Aqai dan Man Jawer masih tetap aku ingat. Ada yang aku berkesempatan bermain bersama-sama mereka didalam pasukan sepaktakraw sekolah, bolasepak sekolah dan juga rugby sekolah dulu. Mereka hebat dan alhamdulillah hubungan kami bertambah akrab!

Pulang dari futsal, badan aku mula terasa sakit merata-rata. Bermula dengan peha, naik ke pinggang, lengan dan dada serta bahu tak terkecuali! Malamnya aku dah mula rasa tak senang duduk. Whole body aching dan suhu badan mula naik. Esoknya aku tak jadi nak ke gym sebab badan masih lemah. Ni pun masalah jugak. Selalunya bila badan aku lemah, selera aku akan meningkat. Tiba-tiba banyak pulak yang aku nak makan. Lepas satu, satu...Lepas Maghrib, aku bawak kereta terus ke klinik. Bila doktor check, katanya temperature aku normal. Dia syorkan aku ambil ujian darah. Semuanya ok. Tak ada masalah. Aku ceritakan semua pada doktor. Finally conclusionnya, dia kata "terlajak main futsal" sampai 4 kali. Muscles terkejut....so doktor cuma prescribe ubat demam dan ubat untuk kurangkan sakit badan/sendi. Itu saja. Lepas telan dan cukup rehat, alhamdulillah....sihat sikit rasanya...So, moral of the story is, berpada-padalah dengan apa yang kita buat...keinginan aku sangatlah tinggi walaupun dalam hati, aku sedar bahawa kemampuan aku kini agak terbatas! Hahahahahaha.....ok people, have a nice holiday this Thursday!

2 ulasan:

Ibu n Abah berkata...

Alhamdulillah
Seronoknya baca kisah futsal uncle ni.
Ukhwah yg telah terjalin sejak zaman sekolah mmg lebih manis dan penuh kenangan. Lama dah tu.. Lebih 30tahun....
Semuga uncle dah bersedia bila berfutsal lain kali. Taklah terbongkar urat2 tu...

Uncle berkata...

Salam Ibu n Abah.
Alhamdulillah...kami bekas pelajar mempunyai semangat old boys yang sangat kuat. Setiap batch mempunyai aktiviti tersendiri. Setakat ini alhamdulillah hubungan diantara adik-adik dan abang-abang sentiasa baik...semoga berterusan!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...