Rabu, Disember 25, 2013

www.quaysidehotel.com.my

HRC Melaka.

Dengan santai aku memandu ke Melaka pagi ini. Tujuan aku ke Melaka ialah untuk menghadiri majlis perkahwinan anak saudara aku di Taman Noorbar. Pernah aku ke sana dulu di tahun 1981 sewaktu abang aku bertunang dengan Kak Ngah aku yang berasal dari sana. Itu tahun 1981. Kini 2013 dan aku pun dah lupa macamana nak kesana! Hahahahaha.....Hasrat aku nak tinggal dimana-mana rumah tumpangan yang banyak terdapat di tebing sungai Melaka. Unik dan sangat menarik perhatian aku dengan konsep-konsep simple dan minimalist. Rumah-rumah tumpangan ini berharga sekitar RM50-RM65 semalam. Sangat basic dan aku senang menginap ditempat-tempat sebegini. Banyak mengingatkan aku sewaktu diluar negara dulu!
 
Pencarian aku untuk menginap di rumah tumpangan berkubur apabila tiba-tiba salah seorang rakan lama aku yang juga merupakan GM di hotel tersebut memberitahu bahawa beliau kini mengendalikan sebuah gudang lama ditebing sungai Melaka yang kini dijadikan sebuah 'boutique hotel'. Aku google nama Quayside Hotel dan membaca komen-komen tetamu yang pernah menginap disana dan ternyata kesemuanya sangat baik. Aku tertarik dengan konsep gudang yang diubahsuai dan dijadikan hotel. Unik dan sangat berkesan. Hiasan dalaman mencerminkan yang tuanpunya boutique hotel yang mempunyai 38 buah bilik ini mempunyai citarasa yang tinggi dan aku mengkagumi beliau. Quayside Hotel terletak betul-betul dihadapan Casa Del Rio dan juga bersebelahan dengan replika kapal Flore De La Mar. Amat sentral untuk para tetamu. 2 minit berjalan kekiri menuju ke Jonkers Street manakala 2 minit berjalan ke sebelah kanan pula, kita akan sampai ke fort A Famosa.

 
Lobi. Quayside Hotel, Melaka

Sesampainya aku dihotel, aku terus mendaftar masuk. Alhamdulillah arrangement telah dibuat oleh sahabat aku dan aku dibenarkan check in awal. Lobi yang luas dan berbumbung tinggi menyebabkan ruang sekitar kelihatan amat lapang. Warna lantai dan sofa sangat berpadanan. Perabut kayu yang digunakan menimbulkan suasana 'rustic' yang tidak mengingatkan kita kepada 'gudang' yang dahulunya dijadikan tempat penyimpanan rempah-ratus di zaman dahulu-kala! Dekorasi yang minima sekali lagi memberikan impak yang sungguh ekslusif. Transformasi yang bagi aku amat berjaya. Tatarias moden dengan sofa kolonial ditingkat atas berserta dengan anak-anak tangga 'spiral' sekali lagi menimbulkan suasana yang sungguh istimewa dan menyerlahkan lagi keperibadian pemiliknya!
Apabila aku masuk ke bilik sahaja aku terus merasa kagum dengan penggunaan ruang yang maksima. 2 bilik aku digabungkan dengan sebuah pintu yang membolehkan anak-anak aku masuk kebilik aku dan didalam bahasa hotel ianya dipanggil 'connecting room'. Penggunaan 'warm light' didalam bilik memberikan efek yang sangat menarik. Begitu juga apabila berlantaikan 'parquet', keadaan tiba-tiba berubah kepada suasana tenang dan nyaman. Apabila bidai tingkap dibuka, kelihatan bot-bot pelancong menyusuri sungai Melaka. Bilik airnya luas dan lapang. Bilik mandi diasingkan daripada tandas dengan pintu dan dinding kaca. Dwi tona cream yang polos dan cokelat pekat memberikan 2 dimensi warna berbeza apabila masuk saja ke ruang mandi. Siling tinggi dan pancuran air daripada 'cromed rain shower' memberikan aku kepuasan yang tidak terhingga!




Nice cafe along the river..

Dibahagian luarnya disebelah hujung pula ada sebuah restoran yang diberi nama HALIA Inc. Banyak menggunakan perabot kayu dan terbahagi kepada 3 ruang. Ruang dalam merangkumi meja-meja makan dan buffet serta 2 meja pool dan sebuah bar yang rasanya mampu menampung seramai 60 orang tetamu manakala  ruang kedua pula ialah dibahagian luar yang mampu menampung seramai 100 orang dan boleh diadakan majlis-majlis private dan berkonsepkan gerai ataupun dipanggil 'stall concept' dan yang terakhir ialah ditebing sungai mengadap sebuah lagi hotel mewah. Disediakan juga payung-payung kecil untuk tetamu duduk menikmati suasana romantis matahari terbenam sambil menghirup kopi latte ataupun cappucino!
 

Aku menulis dari meja ini!


Confirmed aku di Melaka!

Tidak sah ke Melaka jika tidak melihat beca yang dihias indah berkumpul di hadapan bangunan merah serta persimpangan jalan ke Jonker's Street. Pelancung penuh mengerumuni beca-beca ini samada untuk mengambil gambar ataupun mengambil peluang bersiar-siar disekitar kawasan Banda Hilir. Harga yang dikenakan juga berpatutan. Bukan sahaja hiasan yang menyebabkan para pelancung teruja. Muzik yang dialunkan juga ibarat berada disebuah konsert di Stadium Melaka! Terletak tidak sampai satu minit berjalan kaki daripada Quayside Hotel.
 
Untuk pertanyaan lanjut, Quayside Hotel di Melaka boleh dihubungi melalui 06-2841001 ataupun e-mail sahaja ke hello@quaysidehotel.com.my dan anda semua pasti berpuas hati dengan lokasi, tawaran-tawaran menariknya serta harga bilik yang berpatutan. Bagi aku pula, penginapan kali ini adalah merupakan salah satu penginapan bercuti bersama keluarga yang terbaik buat penutup tahun 2013!

 


2 ulasan:

rezeki berkata...

Salam Uncle

alamak, baju hitam HRC tu sama mcm koleksi saya hehehe

saya mmg kumpul beberapa koleksi baju tu dari beberapa HRC yg saya sempat menyinggah ,yg membezakannya hanya nama tempatnya

hotel butik yang uncle bermalam tu pernah keluar dalam suratkhabar kalau tak salah saya, kira satu konsep baru yang lain dari yg lain

Uncle berkata...

Salam Rezeki.

Pada suatu waktu dulu saya memiliki lebih daripada 20 koleksi baju2 HRC dari seluruh dunia. Kawan-kawan yang tahu ttg minat saya mula membantu mendapatkannya apabila mereka pulang ke kampung. Termasuklah yang paling saya suka iaitu Myrtle Beach dan Paris. Tapi malangnya satu persatu hilang. Kini saya cuma ada HRC Bali yang dibeli sewaktu saya kesana dulu!.

Quayside Hotel memang sangat menarik hiasan dalamannya. Lokasi sangat strategik! Singgahlah bila ke Melaka!

Tewas

Harap maaf betul kerana saya tak termampu nak ipdate cerita-cerita saya disini. Banyak sebenarnya nak dikisahkan. 2. Walaubagaimanapun say...